Monday, October 08, 2007

Pablo Coelho: Elva minuter

Hade helt glömt bort (förträngt?) att jag läst denna. Gjorde det i somras när vi var i Båstad (minsann), eftersom det var en av de mycket mycket få skönlitterära böcker mina kompisar hunnit bestycka sitt hus med. Jag kom ihåg detta först förra veckan när SvD hade en specialartikel om fenomenet Coelho.

I ärlighetens namn skummade jag väl mest boken, så mina åsikter ska nog tas med en nypa salt. Skummandet berodde på dels tidsbrist, dels att boken var lite trist. För att verkligen bilda mig en Coelho-uppfattning borde jag väl ta och läsa Alkemisten som alla snackar om. "Alla". Ni förstår.

Elva minuter handlar om en vacker o så vacker brasilianska som åker till Schweiz för att bli modell. Naturligtvis går det illa, och hon blir istället prostituerad för att försörja sig. För att det hela inte ska bli deppigt blir hon närmast en "lycklig hora", och arbetar från en bar som drivs av en rätt så rättskaffens jugoslav. I alla fall, under hela boken grubblar hon över att det genomsnittliga samlaget bara tar elva minuter, och varför jakten på dessa elva minuter upptar så mycket av människans tid och energi. Just ja, och så har hon någon befriande s/m-session med en klient också.

Minns inte så noga, men det var riktigt riktigt trist. Tur att den var kort.

No comments: