Sunday, April 11, 2010

Fredrik Falk: Överlevnadshandbok för cyklister

Lånade denna lilla skrift på måfå för att jag råkade gå förbi den på bibblan, och trodde att det skulle vara ett fyndigt litet debattinlägg. Men det är en ganska självgod, överdriven och ooriginell historia. Med en hel del goda poänger, visserligen, men alldeles för mycket "putslustigheter" av den typen som får mig att misstänka en överkonsumtion av Grönköpings Veckoblad.

Men jag ska skriva en sak jag gillade, och det var påpekandet att man ska betrakta övergångsställen som en fortsättning på trottoaren som råkar korsas av en bilväg. Det är med andra ord gångvägen som är huvudled. Ingen bilist skulle väl ha något problem med att väja för en huvudled avsedd för bilar? Man ska tänka om helt enkelt. Det var bra.

Boken är för övrigt försenad till biblioteket, tillsammans med Dannyboy och Kvacksalveri. Jäkla skit, jag har hyrt böckerna.

No comments: