Tuesday, June 17, 2008

Är jag en kulturtant nu? På riktigt?

I fredags (jag veeeeet, det var länge sedan, men jag blev inkallad att jobba i lördags och yada yada yada ni vet hur det är) hade jag det stora nöjet att bevista en fest på Street i Stockholm, anordnad av Ordfront förlag för att avtacka den avgående förlagschefen. Det var ju jättekul bara att bli inbjuden, när allt jag gjort är en liten översättning, så självklart ännu roligare att faktiskt gå dit. Nu är jag inte så modig att jag vågar dyka upp helt solokvist. Istället klistrade jag mig fast på kompisen E, en av förlagets äkta anställda, och lät mig presenteras för diverse folk. Mycket trevligt. Bl.a. träffade jag en ännu icke utgiven deckarförfattarinna vars namn jag nu blir osäker på - Veronika? Kan det ha varit. I vilket fall som helst var hon mycket trevlig och vi var rörande överens om att Stieg Larsson är överreklamerad. Jag ska absolut läsa hennes bok när den kommer ut i november eller vad det var. Fördelen med henne var också att jag inte behövde skämmas för att jag inte läst henne, eftersom hon inte fanns i tryck så att säga. Satt nämligen bredvid den hemlige kocken också, och fick erkänna att nej, det hade inte blivit av (vilket känns extra dumt när det är ett ämne som intresserar mig). Mittemot satt en deckarförfattare som jag inte heller läst. Aj aj. Han skriver deckare som utspelar sig på Gotland, så det torde vara denne man. Med skammens rodnad på mina kinder ska jag nu se till att läsa även hans alster. Och hans fru Lotta Kühlhorn på andra sidan - hennes namn kände jag igen i alla fall utan vidare, det finns hopp.

Jag och E åkte hem med våra amningsbröst ganska tidigt. Därmed missade vi nog det värsta röjet, men det gör inte så mycket när man sover så lite som vi fått göra på sistone. Kul var det ändå att få komma iväg på en Ny Grej sådär på en helt vanlig fredag! Tack Ordfront för inbjudan!

Imorgon börjar jag jobba klockan 7.30. Häpp.

No comments: