Tuesday, February 07, 2006

Carina Burman: Cromwells huvud

För flera flera år sedan läste jag Den tionde sånggudinnan, och jag tyckte den var mycket bra. Originell, intressanta och varierade karaktärer... men efter det blev det aldrig av att läsa någon annan av Burmans böcker. Men så häromveckan var det en artikel om henne någonstans, så jag tänkte att jag skulle låna någonting på biblioteket. Det blev alltså Cromwells huvud.

Och min Gud, en så tråkig bok. Jag ska genast erkänna att jag bara läst hälften. Jag skumläste den andra hälften idag på jobbet, men jag orkade inte ens uppfatta vad skruven på slutet var (jag bara antar att det var någon sorts skruv, någon som visade sig vara mördare eller dylikt). Den utspelar sig i Cambridge, och är skriven i något slags 40-talsstil, inbillar jag mig - jag är ingen litteraturvetare så jag är inte säker. Kändes oäkta i alla fall. Zzzzz.

Om jag har några läsare som kan rekommendera en Burman som är värd min tid, ber jag er att lämna en kommentar om den!

No comments: